Armbandsklockor & armbandsur

Välkommen till armbandsklockor.se, här hittar du utvalda snygga armbandsklockor och armbandsur på nätet från ett flertal svenska nätbutiker.

Armbandsklockor spanar in de senaste nya modetrenderna inom armbandsur och samlar in tusentals armbandsur till både herr och dam här på webbplatsen.

Du hittar allt från billiga klockor för dig som bara vill ha en enkel klocka på handleden till exklusiva märkesklockor från Rolex och Omega. Vi rekommenderar att handla på Klockrummet.se som säljer billiga modeklockor till rimliga priser. Dessa lyxiga märkesklockor går att köpa både nya och begagnade – men självklart endast äkta.

Nyheter – Nya armbandsur till herr

Se alla armbandsur till herrar här.

Nyheter – Nya armbandsur till dam

Se alla armbandsur till damer här.

Vad är en armbandsklocka?

Armbandsklockor är ett ur eller klocka som bärs med ett band runt handleden. När armbandsklockorna var nya i slutet av 1800-talet bars de främst av officerare inom militären och idrottsmän innan de fick någon mer kommersiell spridning. Nu finns det klockor för alla – allt från billiga enkla klockor till eleganta och exklusiva armbandsklockor som kostar skjortan – och mer därtill.

Armbandsuret kan betraktas både som en trendig och exklusiv accessoar till en prisvärd och praktisk uppfinning för att visa korrekt tid. Klockor finns därför i många olika stilar i utformningar, nytt är även att du själv kan designa din klocka och på så sätt själv bestämma hur klockan ska se ut. Det finns de exklusivt lyxiga klockorna som nästan påminner om smycken med sina ädelstenar, guld och diamanter.

Armbandsklockor med mängder av funktioner, vissa klockor visar t.om. månfaser. Sportklockor är klockor som visar information som kan vara av intresse när du t.ex. springer eller cyklar, som din hastighet, distans och puls. De är även extra stöttåliga och vattentåliga för att klara av regn och stötar.

Tillverkare av armbandsklockor

Några kända tillverkar av armbandsklockor och armbandsur är Axcent, Breitling, Casio, Daniel Wellington, Diesel, Ed Hardy, Lacoste, Omega, Poljot, Rolex, Patek Philippe, Police, Storm, Tissot, Victorinox och Wenger.

Historik och kuriosa om armbandsur

Svunnen är den tid då ett armbandsur var något man bar för att hålla reda på tiden. Idag har vi klocka i mobilen och i datorn, och de massproducerade skräpklockorna som brukade säljas på stormarknader blir idag alltmer sällsynta. Istället har armbandsuret hittat tillbaka till sin sanna natur – som accessoar.

Under 1800- och början av 1900-talet var fickuret en viktig statussymbol. Så småningom uppstod dock behovet av ett mer praktiskt ur som inte var lika lätt att tappa bort. Då uppfanns armbandsuret, som blev mycket populärt bland exempelvis officerarna i första världskrigets skyttegravar.

Med tiden blev även armbandsuret en statussymbol precis som fickuret hade varit. Klocktillverkarna insåg urets potential som smycke, konstverk och samlingsobjekt. Från början var det mest kvinnor som bar armbandsur, men efter första världskrigets slut blev det alltmer populärt även bland män.

Märket Patek Phillipe hade tillhört de allra finaste klocktillverkarna redan innan de började med armbandsur. Redan från starten 1851 var företaget klockleverantör åt förnämligheter som drottning Victoria av England och påven Pius IX. Det var också Patek Phillipe som tillverkade den allra första handledsklockan år 1868. Företaget finns kvar än idag och tillverkar några av de absolut finaste och dyraste märkesklockorna i världen. Bara för att ta ett exempel: det dyraste armbandsuret som någonsin sålts på auktion var en Patek Phillipe tillverkad 1943. Budvinnaren fick hosta upp 5.5 miljoner dollar.

Träningsklockor från Garmin

Klockor kan även ha smarta funktioner för dig som tränar, dessa klockor kallas ofta smartklockor, pulsklockor eller träningsklockor. En tränings- eller pulsklocka har funktioner såsom GPS, pulsmätning (antingen via handleden eller pulsband), hastighet, tid, temperatur, höjdstigning m.m. Beroende på vilken sport du utövar, och vilka funktioner du vill ha, finns det ett stort utbud av sportklockor.

Vid cykling kan du ha en cykeldator som du fäster i ramen och alltså slipper ha klockan på dig. När du springer vill du ofta veta vilket tempo du springer i, pulszon och din genomsnittshastighet, då behöver du en sportklocka från t.ex. Garmin, Polar eller Suunto.

Se alla träningsklockor här.